Οι οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στη ζωή των θολοενών από τα έργα των Ιταλών στο Καλαμώνα.

 

Οι οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στη ζωή των θολοενών από τα έργα των Ιταλών στο Καλαμώνα.


Εθνολογική αλλοίωση του πληθυσμού επεδίωκαν οι Ιταλοί αφού στον τομέα της εργασίας έφερναν για μόνιμη εγκατάσταση Ιταλούς υπαλλήλους και ειδικευμένους εργάτες και άφησαν την οργάνωση της εργασίας, στο ντόπιο ελληνικό στοιχείο με τα χαμηλότερα δυνατά ημερομίσθια .Όμως, έστω και μικρό, αυτό το μεροκάματο ήταν μια ανακούφιση στα πάντα περιορισμένα οικονομικά των θολοενών οικογενειών.
Στα έργα των Ιταλών στον Καλαμώνα δούλεψαν πολλοί Θολοενοί όλων των ηλικιών σαν εργάτες και τεχνίτες, έστω κι αν το μεροκάματο δεν ήταν ποτέ σε ανταμοιβή ανάλογο με τις ώρες που δούλευαν και τη σκληρή δουλειά που πρόσφεραν. Οι θολοενοί όμως δεν ήταν αρκετοί για να καλύψουν όλες τις ανάγκες που είχαν οι Ιταλοί σε εργατικό και τεχνικό προσωπικό για τα έργα του Καλαμώνα, για τον λόγο αυτό άρχισαν να έρχονται και από άλλα χωριά της Ρόδου, καθώς επίσης και από την πόλη της Ρόδου, εργάτες και τεχνίτες, νέοι ως επί το πλείστο, για να εργασθούν σε αυτά τα έργα.
Αυτοί οι ξένοι εργάτες και τεχνίτες, για να μην πηγαινοέρχονται από τον τόπο διαμονής τους, πράγμα που ήταν άλλωστε πολύ δύσκολο τότε, έψαχναν και ενοικίαζαν στο Θολό κανένα δωμάτιο και έμεναν δύο, τρεις ή και τέσσερις μαζί καμιά φορά κι έτσι ήταν κοντά στη δουλειά τους στον Καλαμώνα. Σιγά-σιγά έκαμαν γνωριμίες με τους θολοενούς και τις οικογένειες του Θολού και οι γνωριμίες αυτές πολλές φορές δημιουργούσαν συνοικέσια και τα συνοικέσια κατέληγαν σε γάμους.
Με αυτόν τον τρόπο παντρεύτηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1930 στο Θολό: τα αδέλφια Απόστολος και Παναγιώτης Ντελλάκη από το χωριό «Κάστελλο», σημερινή Κρητηνία. Ο μεν Απόστολος τη Μαρούλλη Νικολάου Σωτήρη,

ο δε Παναγιώτης Ντελλάκη την Αικατερίνη Στάτη Στρατή.

 Ο Φτακλάκης Γεώργιος από τη Σάλακο τη Φεγγάρα Τρίκκα. 

Ο Γιάννης Δραγώνας από τη Χάλκη τη Σταματούλα Μούττη .

Ο Καταλειφός Γεώργιος τη Σταματούλα Τρίκκα. Ο Καταλειφός και πριν από τα έργα του Καλαμώνα ερχόταν στο Θολό και μαζί με ένα φίλο του πουλούσαν παπούτσια, δούλεψε όμως στα έργα του Καλαμώνα σαν τεχνίτης οικοδόμος, αφού αυτό ήταν το επάγγελμά του. Παντρεύτηκε στο Θολό και έμεινε για πάντα στο Θολό.

     Στις αρχές της δεκαετίας του 1930, στο Θολό εγκαταστάθηκε και η οικογένεια του Θανάση του Χαστά από το Καστελλόριζο, γιατί ο Θανάσης ο Χαστάς ήταν τεχνίτης οικοδόμος στα έργα του Καλαμώνα και αφού ήταν παντρεμένος, έφερε μαζί του και την οικογένειά του.
     Επίσης στο Θολό μένει την ίδια εποχή και μια άλλη Καστελλοριζιά, η Ζαμπελλού, ντυμένη πάντα με την πλούσια παραδοσιακή φορεσιά του Καστελλορίζου. Εμπορεύεται υφάσματα για γυναικεία και ανδρικά ρούχα. Τα υφάσματα τα είχε διπλωμένα μέσα σε ένα άσπρο σεντόνι δεμένο σταυρωτά από τις τέσσερις άκρες, που το έλεγε «κόμπο» και το σήκωνε πότε στους ώμους της και πότε στο κεφάλι της κι έτσι γύριζε να τα πουλήσει από σπίτι σε σπίτι και από χωριό σε χωριό.

Βιβλιογραφία:"ΘΟΛΟΣ 1920-1970"κ.Μαρία Καραγιάννη Μαρμαροκόπου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις